Städarnas historia

Självklarhetsrapport 2020

Förra året släppte vi vår första självklarhetsrapport. Ett arbete som vi är väldigt stolta över och ett innehåll som vi kan stå för. Transparens var då och är fortfarande en otroligt viktig del i det vi redovisar. Vi är inte helt nöjda över alla resultat vi presenterar – men vi är stolta över att vi vågar lyfta vilka våra utvecklingsområden är. När vi vet dem, kan vi bara bli bättre!

Mil i bil

Vi vill minska mil i bil
Bland annat genom att utvecklade körscheman som i praktiken innebar att våra medarbetare under en dag åker till kunder som bor i samma område för att minska den dagliga körsträckan.

Medarbetare från 45 länder

Jämställdhet & Jämlikhet 💋
Vi har ett mål om ett jämlikt och jämställt Städarna. Vad det innebär för oss är att alla ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter hos oss. De som blir en del av Städarnafamiljen är människor med Städarnas värderingar – hur du än definierar dig!

Vi är måna om att ha en blandad styrka hos oss och jämställdhetsarbetet är till stor del kvalitativt inriktat och handlar främst om förhållningssätt och attityd istället för att medarbetarna ska ha en viss procentuell sammansättning av olikheter. Detta tydliggörs i vår Jämställdhets- och Mångfaldspolicy.

Kunden har inte alltid rätt

Vi gör aldrig någonsin avsteg från att alla ska känna sig 100% trygga i sitt arbete. Vi har tidigare avslutat uppdrag där vi inte kan säkerställa våra medarbetares trygghet eller arbetsmiljö. Vi tvekar aldrig att göra samma sak igen oavsett hur stor kunden är.

Städhjälte

”Jag har inte gått i skola och trodde inte jag kunde få jobb i Sverige. Nu vet jag att ingenting är omöjligt”

– Alisa Iskander, Städarna i Norrköping

Hemstädskund

”Städarna har inte bara gjort vårt hem så rent och fint, de har städat bort all tjafs vi haft i vardagen.”
– Hampus, hemstädskund

Vill du läsa hela rapporten?

Vi tror att total transparens skapar ett starkt förtroende för oss som arbetsgivare och leverantör. Vi vill dela med oss så att andra kan inspireras av det vi har gjort bra. Samtidigt vill vi vara öppna med vad vi kan förbättra för att sprida kunskap och ta lärdom av varandra. För oss är det viktigt att stärka vår bransch som helhet och jobba för att få bort det dåliga rykte som den tidigare dragits med.

Läs hela här