Hitta svar på vanliga & ovanliga frågor 🤓

Vi har försökt samla så många bra svar som möjligt som vi redan svarat på, hoppas du hittar svaret här. 🔍

Frågor & svar

Du kanske har en fråga till oss som vi redan har svarat på, och som är en återkommande fråga vi får dagligen. Se om du hittar din fråga, annars är du varmt välkommen att kontakta vår trevliga kundtjänst.
Välj din stad på vår kontaktsida, och kontakta oss via telefon eller mejl.

Du kan själv leta nedan eller så kan du välja något av alternativen: Hemstäd, Rut-avdrag, Företagsstäd, Fönsterputs, Kollektivavtal, Flyttstäd, Betalning

Hemstäd
Jag har eget städmaterial hemma, kan ni använda det?

Nej, Städarna använder endast medel och material som våra medarbetare är vana vid och har fått utbildning i. Detta för att att vi endast ska bruka medel som vi med säkerhet kan dosera och vet dess miljöavtryck samt för att minimera risk för kemskador. Dock behöver vi låna er dammsugare vid städ.

Jag har ett husdjur, kan ni städa hos mig ändå?

Självklart hjälper vi även kunder som har husdjur. Däremot är det viktigt att vi får reda på att ni har djur och vad det är för djur så att de medarbetarna som är hos er inte är allergiska eller rädda. Det är också viktigt att era husdjur som är kvar hemma vid städtillfället är snälla mot nya människor. Även om det bor djur i bostaden som inte är hemma vid städningen behöver det framgå ifall det exempelvis finns päls i hemmet som medarbetare kan vara allergiska mot.

Vad behöver jag själv göra inför mitt första städtilfälle?

För att få bästa möjliga resultat av tjänsten, se till att det är undanplockat från föremål som kan hindra utförandet av arbetet. Det kan till exempel vara leksaker på golvet eller disk på diskbänken.

Vad händer om min städning infaller på en helgdag?

Städtillfällen utförs på vardagar mellan 06:00 till 18:00 och ej på helgdagar. Infaller ett städtillfälle på en helgdag har du som kund rätt att omboka tillfället under förutsättning att vi har möjlighet på önskat datum och tid. I annat fall så avbokas städningen och tiden sparas i din timpott.

Vad är hemstäd?

Hemstäd innebär att du har ett abonnemang hos oss med återkommande veckostädning. Kontinuiteten i städningen gör att vi lär känna din bostad och kan skapa magi i ditt hem. Vi har tre olika städpaket att välja mellan – mini, standard eller plus.

Vad innebär Städpaket Mini?

Vårt minsta erbjudande där vi löpande hjälper dig hjälper dig med det mest nödvändiga i hemmet så som kök, badrum och golv. Klicka här för att se vad som ingår i Städpaket Mini.

Vad innebär Städpaket Standard?

Vårt standarderbjudande för hushåll som löpande behöver få hela sitt hem städat ordentligt. Till skillnad från Städpaket Mini så städas hela ditt hem vid Städpaket Standard. Klicka här för att se vad som ingår i Städpaket Standard.

Vad innebär Städpaket Plus?

Vårt pluserbjudande för bostäder som kräver absolut toppskick. Paketet inkluderar Fönsterputs, städning av ugn/kyl/golvbrunn, byte av sängkläder och alltid det lilla extra. Klicka här för att se vad som ingår i Städpaket Plus.

Kan jag byta städpaket?

Självklart kan du göra det! Det går bra att justera ditt paket både upp och ner. Du kan dock inte ändra ditt paket inom innevarande månad. Bytet görs till nästkommande månad.

Hur ofta kan jag få hemstäd?

Vi erbjuder städning varje och varannan vecka för städpaket Plus. För städpaket Mini och Standard finns möjlighet till varje, varannan och var fjärde vecka.

Vem städar hemma hos mig?

Det är någon eller några av våra fantastiska städhjältar som utför uppdraget hos dig. I den mån det är möjligt kommer uppdraget att utföras av samma medarbetare. Det är viktigt för oss för att kunna skapa hållbara scheman, och vi förstår att det är skönt för dig som kund. Med reservation för ändringar p.g.a. sjukdomar, semester och uppsägningar.

Startstädning, vad innebär det?

Vi rekommenderar alltid våra kunder att börja hemstädsabonnemangen med en startstädning. Det tar alltid lite längre tid att städa första gången och ett sådant tillfälle ger oss möjlighet att få en bra grund inför den återkommande städningen. Detta för att vi ska hinna lära känna bostaden och kunna nollställa hemmet på all smuts som ofta finns men inte alltid syns. Startstädning är inte obligatoriskt men det är absolut en rekommendation.

Vilket städmaterial använder ni?

I er fasta månadskostnad ingår ett städkit. Städkitet innehåller de artiklar vi behöver för att städa hos er. Städkitet kommer att förvaras hos er och ni ansvarar för att tvätta trasorna mellan städtillfällena. Detta för att vi inte vill blanda materialet med olika hushåll av hygienskäl, samt ur en hållbarhetssynpunkt.

Kan jag betala via autogiro?

Givetvis, autogiro är ett kostnadsfritt och smart betalningssätt. Du riskerar dessutom aldrig att glömma bort en faktura. Ansök om autogiro via din internetbank eller kontakta oss så hjälper vi dig. Läs mer här.

Har era medarbetare sekretess?

Alla medarbetare på Städarna är under sekretess så ni kan känna er trygga i både hemmet och på kontoret.

Är alla era medarbetare kvalificerade för sina tjänster?

Alla våra medarbetare får utbildning inom städservice och hushållsnära tjänster. I utbildningen ingår bland annat kunskap om kemiska rengöringsmedel, städmetoder, städteknik, hygien, ergonomi, första hjälpen vid olycksfall och sist men inte minst miljöaspekter.

Vad ingår i städningen?

Städarna har en checklista över vad som ingår i en ordinarie hemstädning enligt de olika städpaketen. Under respektive paket kan du se vad som ingår och jämföra mellan de olika nivåerna. Kika här! 

Hur mycket rutavdrag får man göra?

Du får göra rutavdrag för 50 procent av arbetskostnaden och maximalt 75 000 kronor per person och år. Som ett exempel motsvarar det 4 timmar städning varje vecka.

Måste jag äga fastigheten för att få göra rutavdrag?

Du behöver inte äga fastigheten för att få göra rutavdrag däremot behöver du ha använt bostaden som boende. Du kan även göra rutavdrag för kortare vistelse i boende, såsom städning i en stuga du hyr under semestern.

Vad kostar hemstädning?

Som hemstädskund hos Städarna betalar du en fast månadsavgift för ditt hemstädspaket. Det innebär att månadskostnaden inte påverkas av om du vissa månader får ett extra städtillfälle beroende på när månadsskiftet sker i veckan i förhållande till din städdag. Den fasta månadskostnaden för ditt städpaket baseras bland annat på hur stor din bostad är. Klicka här för att få kostnadsfritt hembesök och läsa mer om våra städpaket: https://www.stadarna.se/tjanster/hemstad/

Vad händer om jag avbokar en hemstädning?

Givetvis har du möjlighet att avboka ditt hemstädstillfälle. Om du gör det senast 7 dagar i förväg får du de avbokade timmarna tillgodo i din timpott. Dessa kan du använda längre fram för ett extra städtillfälle eller till ett urval av våra övriga tjänster som exempelvis fönsterputsning eller storstädning.

Hur gör vi med det praktiska som nyckelkvittering och eventuell larmvisning?

Du kan välja att vara hemma och öppna för oss eller lämna nycklar på vårt kontor så att våra medarbetare kan hämta nycklarna på kontoret. Nycklarna behöver finnas på vårt kontor fem dagar innan städtillfället.

Larmgenomgång går bra att ta i samband med bokningen så finns den tillgänglig i städinstruktionen för våra städhjältar.

Ska vi vara hemma första städningen för att gå igenom städinstruktionen och besvara eventuella frågor under städningen?

Under det digitala hemstädsmötet, då vi lägger upp din order, går vi igenom alla viktiga frågor och sammanställer en städinstruktion. De städhjältar som kommer hem till er har tillgång till städinstruktionen och är redo att sätta igång direkt!

Vad händer om jag inte är nöjd med städningen?

Om du mot förmodan inte är nöjd med vårt arbete kommer vi självklart tillbaka och åtgärdar det du inte är nöjd med. Kom ihåg att anmäla din reklamation senast 7 dagar efter utfört arbete.

Har Städarna kollektivavtal?

Städarna har kollektivavtal som innebär schyssta arbetsvillkor och en bättre arbetsmiljö för våra medarbetare. Mår vi bra mår ditt hem bra! läs mer om våra initiativ för att ta hand om våra människor här. 

Måste jag ha ett fast städschema?

Nej, du kan kontakta oss när helst du vill – men för att få en kontinuitet i städningen rekommenderar vi ett städabonnemang för att få ett fast schema.

Rutavdrag
Hur många procent ligger rutavdraget på när det gäller städning?

Av den totala arbetskostnaden betalar du 50% och får 50% i rutavdrag. Det är branschstandard att priser anges efter rut.

Vad händer om jag inte har rutavdrag kvar?

Om du har beställt en tjänst och det visar sig att du inte har något rutavdrag kvar så blir du betalningsskyldig för den del av avdraget du inte har rätt att få. Se våra villkor.

Måste jag äga fastigheten för att få göra rutavdrag?

Du behöver inte äga fastigheten för att få göra rutavdrag däremot behöver du ha använt bostaden som boende. Du kan även göra rutavdrag för kortare vistelse i boende, såsom städning i en stuga du hyr under semestern.

Får man rutavdrag för städning av en hyresrätt?

Absolut. Så länge det räknas som din bostad så får du begära rutavdrag för städning av din hyresrätt!

Hur mycket rutavdrag får man göra?

Du får göra rutavdrag för 50 procent av arbetskostnaden och maximalt 75 000 kronor per person och år. Som ett exempel motsvarar det 4 timmar städning varje vecka.

Får man göra rutavdrag om man är pensionär?

Om man är pensionär får man absolut göra rutavdrag för våra tjänster! Du får göra rutavdrag för 50 procent av arbetskostnaden och maximalt 50 000 kronor per person och år.

Hur vet jag om jag har rätt till rutavdrag?

För att få rutavdrag behöver du vara äldre än 18 år och betala skatt i Sverige. Rutavdraget är ett avdrag på din skatt och du kan aldrig få mer i rutavdrag än vad du betalar i skatt. För att få rutavdrag behöver även tjänsten vara utförd och betald.

Hur mycket rut har jag kvar?

Du kan logga in på Skatteverkets hemsida för att veta om ditt rutavdrag är slut eller hur mycket du har förbrukat här.

Får man göra rutavdrag för städning av ett dödsbo?

Nej, man får inte göra rutavdrag för städning av ett dödsbo.

För vilka tjänster får man göra rutavdrag?

Grundidén är att man får göra rutavdrag för enklare städtjänster så som hemstädning, storstädningar samt flyttstädningar. Du får i dag inte göra rutavdrag för exempelvis avancerad städning såsom golvboning och städning av pooler.

På vilket år hamnar mitt rutavdrag?

Ditt rutavdrag hamnar på det år som betalningen görs. Det vill säga om du har städning i november 2022, får fakturan i december men betalar den 1 januari 2023 så går ditt rutavdrag på 2022 års pott.

Företagsstäd
Får företag göra rutavdrag?

Nej, enbart privatpersoner kan göra rutavdrag.

Har era medarbetare sekretess?

Alla medarbetare på Städarna är under sekretess så ni kan känna er trygga i både hemmet och på kontoret.

Är alla era medarbetare kvalificerade för sina tjänster?

Alla våra medarbetare får utbildning inom städservice och hushållsnära tjänster. I utbildningen ingår bland annat kunskap om kemiska rengöringsmedel, städmetoder, städteknik, hygien, ergonomi, första hjälpen vid olycksfall och sist men inte minst miljöaspekter.

Fönsterputs
Vad kostar en fönsterputsning?

Kostnaden för fönsterputsning beror givetvis på hur många fönster du har och hur de är placerade. Klicka här för att få ett kostnadsförslag för putsning av just dina fönster. Givetvis gäller rutavdrag för våra fönsterputstjänster.

Kollektivavtal
Har Städarna kollektivavtal?

Städarna har kollektivavtal som innebär schyssta arbetsvillkor och en bättre arbetsmiljö för våra medarbetare. Mår vi bra mår ditt hem bra! läs mer om våra initiativ för att ta hand om våra människor här. 

Flyttstäd
Hur fungerar en flyttstädning?

Vi på Städarna är experter på flyttstädning. Kontakta vår trevliga kundtjänst så tidigt som möjligt så att vi kan boka in den städtid som passar in bäst i er flyttplanering. I samband med bokningen kommer vi även överens om det praktiska kring överlämningen av din nyckel. Vi lämnar även garanti på vårt arbete.

I vilka städer kan ni hjälpa till med flyttstädning?

Vi erbjuder flyttstädning i de flesta städer i Sverige. Kontakta kundtjänst för mer information om just din hemstad.

Betalning
Kan jag betala via autogiro?

Givetvis, autogiro är ett kostnadsfritt och smart betalningssätt. Du riskerar dessutom aldrig att glömma bort en faktura. Ansök om autogiro via din internetbank eller kontakta oss så hjälper vi dig. Läs mer här.