Hitta svar på vanliga & ovanliga frågor ?
Vi har försökt samla så många bra svar som möjligt som vi redan har svaret på, hoppas du hittar svaret här. ?
Frågor & svar
Du kanske har en fråga till oss som vi redan har svarat på, och som är en återkommande fråga vi får dagligen. Se om du hittar din fråga, annars är du varmt välkommen att kontakta vår trevliga kundtjänst.
Välj din stad på vår kontaktsida, och kontakta oss via telefon eller mejl.
Hittade du inte den kategori du letade efter ovan? Kanske finns svaret på din fråga i någon av följande kategorier:
Vanliga frågor
Kan jag byta städpaket?
Självklart kan du göra det! Det går bra att justera ditt paket både upp och ner. Du kan dock inte ändra ditt paket inom innevarande månad utan bytet görs till nästkommande månad.
Vilket städmaterial använder ni?
I er fasta månadskostnad ingår ett personligt städkit. Städkitet innehåller de artiklar som vi behöver för att utföra en komplett och professionell städning i ditt hem. Städkitet kommer att förvaras hos er och ni ansvarar för att tvätta dukarna mellan städtillfällena. Detta då vi inte vill blanda materialet med olika hushåll och därigenom riskera att sprida bakterier och virus.
Vilken bindningstid och uppsägningstid har jag?
Hos oss har ni ingen bindningstid utan endast 1 kalendermånads uppsägningstid. Vid nyttjande av kampanjerbjudande gäller dock en bindningstid på 3 kalendermånader.
Jag har ett husdjur, kan ni städa hos mig ändå?
Självklart hjälper vi även kunder som har husdjur. Däremot är det viktigt att du som kund informerar oss om vad för husdjur som har äran att bo hos dig så vi kan säkerställa att din städhjälte varken är allergisk eller rädd. Även om det bor djur i bostaden som inte är hemma vid städningen behöver det framgå för att utesluta allergi hos den som utför städningen.
Vad behöver jag själv göra inför mitt städtilfälle?
För att få bästa möjliga resultat av tjänsten, se gärna till att det är undanplockat från föremål som kan hindra utförandet av arbetet. Det kan till exempel vara leksaker på golvet eller disk på diskbänken.
Vad kostar hemstädning?
Som hemstädskund med frekvens varje eller varannan vecka betalar du en fast månadsavgift för ditt städpaket. Det innebär att månadskostnaden inte påverkas av om du vissa månader får ett extra städtillfälle beroende på när månadsskiftet sker i förhållande till din städdag. Den fasta månadskostnaden för ditt städpaket baseras bland annat på hur stor din bostad är. Klicka här för att genomföra ett kostnadsfritt och förutsättningslöst hemstädsmöte.
Har Städarna kollektivavtal?
Städarna har kollektivavtal som innebär schyssta arbetsvillkor och en bättre arbetsmiljö för våra medarbetare. Mår vi bra mår ditt hem bra! Läs mer om våra initiativ för att ta hand om våra människor här.
Är alla era medarbetare kvalificerade för sina tjänster?
Alla våra städhjältar får utbildning inom städservice och hushållsnära tjänster. I utbildningen ingår bland annat kunskap om rengöringsmedel, städmetoder, städteknik, hygien och sist men inte minst olika miljöaspekter som våra tjänster påverkas av.
Vad ingår i en hemstädning?
Städarna har en checklista över vad som ingår i en ordinarie hemstädning enligt de olika städpaketen. Under respektive paket kan du se vad som ingår och jämföra mellan de olika nivåerna. Kika här!
Vad kostar en fönsterputsning?
Kostnaden för fönsterputsning beror antalet glaspartier som ska rengöras. Klicka här för att få ett kostnadsförslag för putsning av just dina fönster. Givetvis gäller rutavdrag för våra fönsterputstjänster.
Hemstäd
Vad är hemstäd?
Hemstäd innebär att du har ett abonnemang hos oss med återkommande städning på en frekvens som passar dig. Kontinuiteten i städningen gör att vi lär känna din bostad och kan skapa magi i ditt hem. Vi har tre olika städpaket att välja mellan – mini, standard eller plus.
Vad innebär Städpaket Mini?
Vårt minsta erbjudande där vi löpande hjälper dig med det mest nödvändiga i hemmet så som kök, badrum och golv. Klicka här för att se vad som ingår i Städpaket Mini.
Vad innebär Städpaket Standard?
Vårt standarderbjudande för hushåll som löpande behöver få hela sitt hem städat ordentligt. Till skillnad från Städpaket Mini så städas hela ditt hem vid Städpaket Standard. Klicka här för att se vad som ingår i Städpaket Standard.
Vad innebär Städpaket Plus?
Vårt pluserbjudande för bostäder som kräver absolut toppskick. Paketet inkluderar fönsterputs, städning av ugn/kyl/golvbrunn, byte av sängkläder och alltid det lilla extra. Klicka här för att se vad som ingår i Städpaket Plus.
Kan jag byta städpaket?
Självklart kan du göra det! Det går bra att justera ditt paket både upp och ner. Du kan dock inte ändra ditt paket inom innevarande månad utan bytet görs till nästkommande månad.
Vilka tillval kan jag välja till min hemstädning?
Vi har listat olika tillval att välja mellan, vilket du kan läsa mer om här. Finns inte ditt specifika önskemål med så fråga vid bokning så kan vi säkerligen skräddarsy ett upplägg utifrån ditt behov.
Vad ingår i städning av kök?
Följande moment ingår i städning av kök:
- Avtorkning av diskbänk, arbetsbänk, kranar samt rengöring av diskho.
- Avtorkning av kakel ovanför diskbänk/arbetsbänk/spis.
- Avtorkning av vitvaror/hushållsmaskiner utvändigt.
- Avfläckning av skåpsluckor utvändig samt front till lådor och handtag.
- Avtorkning av socklar vid golvet på underskåp.
- Tömning och avtorkning i och runt sopbehållare (hushållssopor).
- Avtorkning av spis och ugn utvändigt.
- Rengöring av micro in- och utvändigt.
- Avtorkning av fläktkåpa utsida (ej inuti).
I städpaket Plus ingår även:
- Avfläckning inuti kylskåp.
- Plocka ur ren diskmaskin, fylla på med smutsig disk som står framme och diska för hand det som ej kan diskas i maskin.
- Tömning av källsortering (om möjlighet finns i anslutning till bostaden).
- Rengöring av ugn och ugnsplåtar 1 gång i månaden.
Vad ingår i städning av badrum?
Följande moment ingår i städning av badrum:
- Avtorkning av badkar.
- Avtorkning av skåpsluckor utvändigt samt front till lådor och handtag.
- Avtorkning av duschkabin och i duschutrymme.
- Avtorkning av golvbrunn utvändigt.
- Avtorkning av kakel ovanför/under handfat, ovanför, under och bakom toalettstol/bidé samt ovanför badkar.
- Avtorkning av vågräta VVS-rör (högst 1,8 m).
- Rengöring av blandare, duschslang och duschmunstycke (ej vattenlås).
- Rengöring av toalettstol in- och utvändigt.
- Rengöring av handfat inklusive avtorkning av undersida.
- Avtorkning av spegel, krokar, handdukshängare/värmare.
I städpaket Plus ingår även:
- Rengöring av golvbrunn 1 gång i månaden.
Vad kostar hemstädning?
Som hemstädskund med frekvens varje eller varannan vecka betalar du en fast månadsavgift för ditt städpaket. Det innebär att månadskostnaden inte påverkas av om du vissa månader får ett extra städtillfälle beroende på när månadsskiftet sker i förhållande till din städdag. Den fasta månadskostnaden för ditt städpaket baseras bland annat på hur stor din bostad är. Klicka här för att genomföra ett kostnadsfritt och förutsättningslöst hemstädsmöte.
Måste jag ha ett fast städschema?
Nej, du kan kontakta oss när helst du vill – men för att få en kontinuitet i städningen rekommenderar vi alltid ett av våra städpaket!
Vad ingår i en hemstädning?
Städarna har en checklista över vad som ingår i en ordinarie hemstädning enligt de olika städpaketen. Under respektive paket kan du se vad som ingår och jämföra mellan de olika nivåerna. Kika här!
Inför vårt besök
Jag har ett husdjur, kan ni städa hos mig ändå?
Självklart hjälper vi även kunder som har husdjur. Däremot är det viktigt att du som kund informerar oss om vad för husdjur som har äran att bo hos dig så vi kan säkerställa att din städhjälte varken är allergisk eller rädd. Även om det bor djur i bostaden som inte är hemma vid städningen behöver det framgå för att utesluta allergi hos den som utför städningen.
Vad behöver jag själv göra inför mitt städtilfälle?
För att få bästa möjliga resultat av tjänsten, se gärna till att det är undanplockat från föremål som kan hindra utförandet av arbetet. Det kan till exempel vara leksaker på golvet eller disk på diskbänken.
Jag vill ha fönsterputs samtidigt som mitt första hemstädsuppdrag, är det möjligt?
Självklart ser vi till att boka in en fönsterputs i samband med uppstarten av din återkommande hemstädning. Skicka in en förfrågan online eller kontakta en ansvarig på ditt lokala Städarna kontor.
Tillkommer det några extra kostnader i samband med min bokning?
I och med att kostnaden för material, resor och administration i samband med städning inte ger rätt till rutavdrag så behöver vi enligt lag specificera detta separat på fakturan. Denna post benämner vi som inställelseavgift och vid prisförslag har vi för vana att ange priset med inställelseavgiften inkluderad. Du bör därför inte få några överraskningar när fakturan kommer!
Hur gör vi med det praktiska som nyckelkvittering och eventuell larmvisning?
Du kan välja att vara hemma och öppna för oss eller lämna nycklar på vårt kontor så att våra medarbetare kan hämta nycklarna på kontoret. Nycklarna behöver finnas på vårt kontor fem dagar innan städtillfället.
Larmgenomgång går bra att ta i samband med bokningen så finns den tillgänglig i städinstruktionen för våra städhjältar.
Ska jag vara hemma första städningen för att gå igenom städinstruktionen och besvara eventuella frågor?
Under det digitala hemstädsmötet, då vi lägger upp din order, går vi igenom alla viktiga frågor och sammanställer en städinstruktion. De städhjältar som kommer hem till er har tillgång till städinstruktionen och är redo att sätta igång direkt!
Köpvillkor och garanti
Vilken bindningstid och uppsägningstid har jag?
Hos oss har ni ingen bindningstid utan endast 1 kalendermånads uppsägningstid. Vid nyttjande av kampanjerbjudande gäller dock en bindningstid på 3 kalendermånader.
Vad händer om jag inte är nöjd med kvalitén?
Om du mot förmodan inte är nöjd med vårt arbete kommer vi självklart tillbaka och åtgärdar det du inte är nöjd med. Kom ihåg att anmäla din reklamation senast 7 dagar efter utfört arbete.
Hur ser de allmänna villkoren ut?
Läs våra allmänna villkor här.
Vad händer om någonting går sönder?
Skulle en skada uppstå är det viktigt att du anmäler detta skriftligen till oss inom 7 dagar efter utfört uppdrag. Det åligger på kundens ansvar att meddela eventuella känsliga material såsom marmor.
Fönsterputs
Kan man putsa fönster om det är minusgrader?
Vi putsar dina fönster oavsett väder!
Behöver jag ta bort eventulla gardiner och spröjs inför fönsterputsen?
Nej! Det underlättar dock för våra städhjältar om så mycket som möjligt är bortplockat runt om dina fönster under utförandet. Dessutom tar det mindre tid, vilket är mer kostnadseffektivt för dig som kund!
Ingår inglasad balkong i fönsterputsningen?
Nej, men detta går självklart att beställa till!
Hur ofta behöver man putsa fönster?
Hur ofta fönsterna bör putsas beror på ett antal olika faktorer. Bor du nära en väg exempelvis behöver dina fönster putsas allt oftare. Vill du njuta av en fläckfri utsikt rekommenderar vi att boka en fönsterputs 2-4 gånger per år! Hos Städarna kan du självklart boka fönsterputs på abonnemang utefter en frekvens som passar dig.
Behöver jag vara hemma vid tillfället?
Nej, det behövs inte. Du kan alltid lämna en extranyckel på vårt kontor minst 3 dagar innan tjänsten ska utföras.
Behöver jag tillhandahålla något inför putsningen?
Vi tar med allt städmaterial som behövs för att utföra en professionell fönsterputs, det enda vi lånar av dig vid behov är en stege eller en stabil pall.
Vad ingår i en fönsterputs?
- Putsning av fönsterglas samt avtorkning av fönsterbänkar, dammlist och fönsterkarmar.
- Avfläckning av inglasade dörrar, inklusive putsning av fönsterdel upp till 1,8 m.
Observera att inglasad balkong EJ ingår men går enkelt att beställa extra vid bokningstillfället.
Hur ska jag räkna mina fönster?
De finns en mängd olika varianter av fönster och ibland kan det vara svårt att veta hur antalet fönster ska räknas för att lämna korrekta uppgifter.
Varje fönsterbåge räknas som 1 fönster. På bilden visas en fönsterkarm med 2 st fönsterbågar, där de olika fönsterbågarna går att separera, således räknas detta som 2 st fönster.
Lämna gärna en kommentar om eventuella fönster med spröjs, om de öppnar utåt eller inåt samt om dina fönster är öppningsbara så att fler än 2 sidor ska rengöras.
Vad kostar en fönsterputsning?
Kostnaden för fönsterputsning beror antalet glaspartier som ska rengöras. Klicka här för att få ett kostnadsförslag för putsning av just dina fönster. Givetvis gäller rutavdrag för våra fönsterputstjänster.
Startstädning
Ingår städmaterialet?
Ja! De enda vi lånar från dig som kund är en dammsugare.
Ingår fönsterputs?
Du kan välja städning med eller utan fönsterputs. Meddela ditt val genom att skriva in ”fönsterputs” som kommentar vid bokning.
Är startstädning ett krav för att bli hemstädskund?
Nej, däremot rekommenderar vi alltid att boka en startstädning i samband med första tillfället för att nollställa hemmet riktigt ordentligt!
Varför behövs en startstädning?
Ju smutsigare det är i ett utrymme, desto längre tid tar det att städa. Det innebär att den tiden vi tillbringar i ditt hem inte alltid räcker till de första städtillfället. Istället för att det ska ta 3-4 städtillfällen innan du är helt nöjd med vår insats vill vi att du ska njuta av den rena känslan från dag 1.
Vad ingår i startstädningen?
Vi genomför samma moment som i ditt valda städpaket, men fokuserar på att komma ner på djupet och därmed få bort hårt sittande smuts.
Är startstädningen densamma oavsett städpaket?
Nej, vi genomför samma moment som i ditt valda städpaket, men avsätter fler timmar för att kunna garantera ett riktigt rent resultat!
Vad är en startstädning?
En startstädning är en mer djupgående städning som rekommenderas till dig som ny löpande hemstädskund. Här genomför vi samma moment som under den ordinarie hemstädningen, men avsätter fler timmar för att kunna garantera ett riktigt rent resultat från det första tillfället.
Storstädning
Vad är skillnaden på en storstädning och en hemstädning?
Under en storstädning rengörs bostaden mer på djupet till skillnad från en hemstädning där mestadels ytlig smuts städas bort. Moment som är typiska för en storstädning är:
- Ugnsrengöring
- Köksfläktens in- och utsida
- Bakom vitvaror om framdraget
Behöver jag tänka på något inför en storstädning?
För att utföra en professionell storstädning ber vi dig på förhand att:
- Plocka undan lösa föremål i den mån det går
- Dra undan eller ta ned eventuella gardiner om fönsterputsning sker i samband med storstädningen
- Dra fram vitvaror om det ska städas bakom. OBS! Spishäll med gas dras inte fram
- Ta bort fronten på badkar/bubbelbadkar om det ska städas bakom
- Meddela eventuellt känsliga material, såsom marmor
Vad kostar en storstädning?
Storstädningens pris baseras på bostadens kvadratmeter samt eventuella tillval såsom strykning av kläder. Ta enkelt reda på ditt pris genom att fylla i dina uppgifter i formuläret så återkommer vi med ett pris till dig!
Ingår fönsterputs?
Du kan välja städning med eller utan fönsterputs. Meddela ditt val genom att skriva in ”fönsterputs” som kommentar vid bokning.
Kan jag boka storstädning efter renovering?
Ja, vi erbjuder städning efter renovering. Meddela alltid om din bokning gäller städning efter renovering så vi kan ta höjd för fler timmar till följd av mängden byggdamm.
Kan jag beställa storstädning per timme?
Nej, priset på din storstädning beräknas på antalet kvadratmeter och anges alltid som fast pris.
Hur ofta bör jag boka en storstädning?
Vår rekommendation är att boka en ordentlig storstädning varannan månad! Städas bostaden däremot regelbundet med professionell städhjälp rekommenderar vi en ordentlig storstädning ungefär 2 gånger per år.
Behöver jag plocka undan inför en storstädning?
För att utföra en professionell storstädning ber vi dig på förhand att plocka undan så mycket lösa föremål som möjligt. Se även till att dra fram eventuella vitvaror om städning ska ske bakom.
Städar ni under och ovanpå möbler?
Ja, vi städar upp till 2,5 m. Om möjligt städar vi även under och bakom, men det åligger kund att dra fram möbler och vitvaror för att möjliggöra städningen.
Ingår städmaterialet?
Ja, vi tar med allt material!
Vad är en storstädning?
Storstädning är en engångsstädning som är en mycket grundlig tjänst. Ditt hem genomgår en djuprengöring och momenten skiljer sig något från ett vanligt hemstädstillfälle. Under detta tillfälle har vi möjlighet att komma åt ingrodd smuts i ugnen eller dammet allra högst upp i bokhyllan som vi vanligtvis inte gör på ett kortare återkommande hemstädstillfälle.
Flyttstäd
Vad är skillnaden mellan en flyttstädning och en storstädning?
Under en flyttstädning rengörs samtliga utrymmen även invändigt, vilket i regel inte är möjligt under en storstädning om skåp är belamrat och tunga möbler står i bostaden. Vår flyttstädning garanterar att din bostad överlämnas i toppskick och alltid enligt Mäklarsamfundets rekommendationer.
Vad behöver jag tänka på inför en flyttstädning?
För att utföra en professionell flyttstädning ber vi dig på förhand att:
- Tömma bostaden på möbler och lösa föremål.
- Tömma kyl och frosta av frys.
- Dra fram vitvaror om det skall städas bakom. OBS! Spishäll med gas dras inte fram.
- Rensa vattenlås under handfat och diskho.
- Ta bort fronten på badkar/bubbelbadkar.
- Meddela eventuellt känsliga material, såsom marmor.
Vad kostar en flyttstädning?
Flyttstädningens pris baseras på bostadens kvadratmeter samt om eventuella biytor såsom garage eller balkong skall rengöras. Ta enkelt reda på ditt pris genom att fylla i dina uppgifter i formuläret ovan.
Kan möbler lämnas kvar i bostaden?
För att ge städteamet de bästa möjliga förutsättningarna bör bostaden vara helt tömd på möbler och lösa föremål. Om möblemang lämnas kvar i bostaden skall detta informeras inför utförandet.
Kan städningen ske på en helg?
Ja! Meddela bara vid bokning om du önskar att utförandet sker en specifik dag.
Vad gäller vid flyttstädning av dödsbo?
Dödsbostädning är till skillnad från flyttstädning inte rut berättigat men i övrigt är tjänsterna exakt densamma.
Kan ni utföra en flyttstädning i sista minuten?
Självklart hjälper vi dig med en flyttstädning i sista minuten om vi har en lucka!
Ingår golvvård i flyttstädningen?
Nej, däremot går det självklart att beställa en golvvård som tillval i din flyttstädning.
Vilka ytor ingår i flyttstädningen?
I flyttstädningen ingår rengöring av alla boytor såsom kök, badrum, vardagsrum med mera. Garage, balkong, förråd och andra biytor ingår EJ i utförandet men kan självklart bokas in i samband med tillfället.
Hur fungerar en flyttstädning?
Vi på Städarna är experter på flyttstädning. Kontakta vår trevliga kundtjänst så tidigt som möjligt så att vi kan boka in den städtid som passar in bäst i er flyttplanering. I samband med din bokning av flyttstädning kommer vi även överens om det praktiska kring överlämningen av din nyckel. Vi lämnar även garanti på vårt arbete.
Rutavdrag
Gäller rutavdrag på alla era städtjänster?
Alla tjänster som Städarna erbjuder privatpersoner är rut berättigade förutom dödsbostädning.
Hur mycket rutavdrag får man göra?
För bästa hjälp kring beräkning av rutavdraget rekommenderar vi dig att gå in på Skatteverkets hemsida.
Får man göra rutavdrag om man är pensionär?
Om man är pensionär får man absolut göra rutavdrag för våra tjänster! Du får göra rutavdrag för 50 procent av arbetskostnaden och maximalt 50 000 kronor per person och år.
Hur vet jag om jag har rätt till rutavdrag?
För att få rutavdrag behöver du vara äldre än 18 år och betala skatt i Sverige. Rutavdraget är ett avdrag på din skatt och du kan aldrig få mer i rutavdrag än vad du betalar i skatt. För att få rutavdrag behöver även tjänsten vara utförd och betald. Är du osäker för vad som gäller för just din bostad? Kontakta Skatteverket.
Hur mycket rut har jag kvar?
Du kan logga in på Skatteverkets hemsida för att veta om ditt rutavdrag är slut eller hur mycket du har förbrukat här.
Får man göra rutavdrag för städning av ett dödsbo?
Nej, man får inte göra rutavdrag för städning av ett dödsbo.
För vilka tjänster får man göra rutavdrag?
Grundidén är att man får göra rutavdrag för enklare städtjänster så som hemstädning, storstädningar samt flyttstädningar. Du får i dag inte göra rutavdrag för exempelvis avancerad städning såsom golvboning och städning av pooler.
På vilket år hamnar mitt rutavdrag?
Ditt rutavdrag hamnar på det år som betalningen görs. Det vill säga om du har städning i november 2022, får fakturan i december men betalar den 1 januari 2023 så går ditt rutavdrag på 2022 års pott. Fler frågor om rutavdraget? Läs mer här.
Hur många procent ligger rutavdraget på när det gäller städning?
Av den totala arbetskostnaden betalar du 50% och får 50% i rutavdrag. Det är branschstandard att priser anges efter rut.
Vad händer om jag inte har rutavdrag kvar?
Om du har beställt en tjänst och det visar sig att du inte har något rutavdrag kvar så blir du betalningsskyldig för den del av avdraget du inte har rätt att få. Se våra villkor.
Måste jag äga fastigheten för att få göra rutavdrag?
Du behöver inte äga bostaden för att få göra rutavdrag, däremot behöver du ha använt bostaden som boende. Det innebär att du även kan göra rutavdrag för kortare boende, såsom städning i en stuga du hyr under semestern. Är du osäker för vad som gäller för just din bostad? Kontakta Skatteverket.
Får man rutavdrag för städning av en hyresrätt?
Absolut. Så länge det räknas som din bostad så får du begära rutavdrag för städning av din hyresrätt!
Våra städhjältar
Vem städar hemma hos mig?
Det är någon eller några av våra fantastiska städhjältar som utför uppdraget hos dig. I den mån det är möjligt kommer uppdraget att utföras av samma medarbetare, med observation för ändringar till följd av sjukdomar eller semester.
Vilket språk pratar ni?
På Städarna arbetar personer från över 50 olika nationer och det är vi otroligt stola över! Alla medarbetare som du kommer i kontakt med kommunicerar på svenska eller engelska.
Har Städarna kollektivavtal?
Städarna har kollektivavtal som innebär schyssta arbetsvillkor och en bättre arbetsmiljö för våra medarbetare. Mår vi bra mår ditt hem bra! Läs mer om våra initiativ för att ta hand om våra människor här.
Har era medarbetare sekretess?
Ja, alla medarbetare på Städarna signerar ett sekretessavtal när de påbörjar din anställning.
Är alla era medarbetare kvalificerade för sina tjänster?
Alla våra städhjältar får utbildning inom städservice och hushållsnära tjänster. I utbildningen ingår bland annat kunskap om rengöringsmedel, städmetoder, städteknik, hygien och sist men inte minst olika miljöaspekter som våra tjänster påverkas av.
Städmaterial
Varför förvaras städmaterialet hemma hos mig?
Det finns många olika fördelar med att ha vårt material hos dig. För det första minskar det risk för smittspridning om materialet som används hos dig även förvaras hos dig. Alltså kommer inte vårt material som används hemma hos dig vara använt hos någon annan tidigare. För det andra slipper även våra medarbetare att bära med sig material till alla kunder, vilket förbättrar städhjältarnas ergonomi samt att vi kan välja miljövänligare transportmedel än bil till dig.
Vilket städmaterial använder ni?
I er fasta månadskostnad ingår ett personligt städkit. Städkitet innehåller de artiklar som vi behöver för att utföra en komplett och professionell städning i ditt hem. Städkitet kommer att förvaras hos er och ni ansvarar för att tvätta dukarna mellan städtillfällena. Detta då vi inte vill blanda materialet med olika hushåll och därigenom riskera att sprida bakterier och virus.
Jag har eget städmaterial hemma, kan ni använda det?
Nej, Städarna använder endast städutrustning som våra medarbetare är vana vid och har fått utbildning i. Detta för att att vi endast ska bruka medel som vi med säkerhet kan dosera och vet dess miljöavtryck samt för att minimera risk för kemskador.
Av- och ombokning
Vad händer om min städning infaller på en helgdag?
Städtillfällen utförs på vardagar mellan 06:00 till 18:00 och ej på helgdagar. Infaller ett städtillfälle på en helgdag har du som kund rätt att omboka tillfället under förutsättning att vi har möjlighet på önskat datum och tid. I annat fall så avbokas städningen och tiden sparas i din timpott.
Hur avbokar jag min tjänst?
Du kan avboka din tjänst senast 7 dagar innan tillfället genom att kontakta oss via telefon eller mail. Det går självklart även bra att avboka via appen!
Hur ombokar jag min tjänst?
Kontakta oss om du vill omboka din tjänst. Det kan du göra genom att ringa eller maila oss. Det går även bra att kontakta oss via appen!
Vad händer om jag avbokar en hemstädning?
Givetvis har du möjlighet att avboka ditt hemstädstillfälle. Om du gör det senast 7 dagar i förväg får du de avbokade timmarna tillgodo i din timpott. Dessa kan du använda längre fram för ett extra städtillfälle eller till ett urval av våra övriga tjänster som exempelvis fönsterputsning eller storstädning.
Betalning
Vad är en inställelseavgift?
Som avtalskund hos Städarna betalar du en fast månadsavgift. Den baseras på det antal timmar vi kommit överens om att vi ska städa vid varje tillfälle.
Inställelseavgift tillkommer på 99 kr varje månad vid hemstäd varannan vecka och 199 kr per månad vid städning varje vecka. I priset inkluderas städkit och framkörningsavgift.
Min faktura är fel – vad gör jag?
Vårt mål är självklart att din faktura ska överensstämma med din beställning, men ibland spelar den mänskliga faktorn in. Kontakta oss på [email protected] och ange ditt kundnummer samt fakturanummer så lovar vi att undersöka vad som gått snett snabbast möjligt!
Jag har tappat bort min faktura – var hittar jag den?
Om du råkat tappa bort din pappersfaktura eller har det gått troll i mailinkorgen kan du alltid hitta din senaste faktura via appen eller i kundportalen.
När kommer min faktura?
När i månaden din faktura kommer beror på vilken tjänst du har. För kunder med fast månadskostnad kommer fakturan runt den 17e varje månad.
Kan jag betala via autogiro?
Givetvis, autogiro är ett kostnadsfritt och smart betalningssätt. Du riskerar dessutom aldrig att glömma bort en faktura. Ansök om autogiro via din internetbank eller kontakta oss så hjälper vi dig. Läs mer här.
Timpotten
Kan jag som hemstädskund använda min timpott till flyttstädning?
Nej, eftersom flyttstädning har ett annat timpris än värdet av 1 timpottstimme går det tyvärr inte att använda din pott till en eventuell flyttstädning, men oavsett hjälper vi dig självklart med städningen!
Vad är timpott?
När du är återkommande kund enligt våra städabonnemang har du en fast månadskostnad. Om du som kund önskar avboka ett tillfälle hamnar det antalet timmar i din timpott men summan på din faktura förändras inte. Timmarna i potten kan användas för att boka extra städtid vid ett senare tillfälle eller nyttjas till andra tjänster såsom storstädning, fönsterputs eller varför inte lägga till några av våra tillval?
Hur fungerar timpotten?
De uppdrag som avbokas senast 7 dagar före tillfället medför att timmarna motsvarande städtillfället hamnar i din timpott. Sker avbokning med kort varsel, exemplevis på grund av sjukdom, sparas även denna tid i timpotten. Maximalt 3 städtillfällen får sparas i potten. Med timmarna som sparats i din timpott kan du sedan boka in någon eller ett flertal av våra andra tjänster, det är bara att välja och vraka.
Hur många timmar kan jag spara i timpotten?
Maximalt 3 städtillfällen får sparas i timpotten.
Hur långt efter att jag avslutat min städning kan jag använda timmarna i timpotten?
Dina timmar sparas i potten i 3 månader efter avslutat abonnemang. Därefter nollställs timpotten. Vi rekommenderar dock att boka in resterande timpott i samband med att du önskar avsluta tjänsten.
Går det att kreditera en faktura mot timpotten?
Nej, tyvärr är detta inte möjligt.
Hemstäd som löneförmån
Hur funkar det för arbetsgivaren rent praktiskt?
Istället för att krångla med diverse rut- och fakturakrångel betalas en ”extralön” ut till medarbetaren och sedan dras ett nettolöneavdrag för städningen. Fakturan tilldelas medarbetaren men skickas till arbetsgivaren.
Hur beställer medarbetare hemstäd som förmån?
Ta kontakt med din arbetsgivare och ta sedan tillsammans kontakt med oss för att boka in hemstäd.
Hur mycket hushållsarbete kan man få som förmån?
Den sammanlagda arbetskostnaden måste minst uppgå till 1000 kr och högst 100000 kr.
Kan man få ett räkneexempel?
Självklart! Den anställdes lönebesked kommer då att se ut enligt nedan:
- Lön 30 0000 kr
- Extralön 1 000 kr
- Summa lön 31 000 kr
- Skatt på 31 000 kr 10 000 kr
- Nettolöneavdrag -1 000 kr
- Summa utbetalas 20 000 kr
Användare och inloggning
Inloggningsmetoder
I appen kan du logga in med kundnummer och lösenord eller BankID
Logga in med kundnummer
När du loggar in för första gången behöver du koppla ditt konto och skapa lösenord.
Detta gör du genom att trycka på logga in första gången och fyller i ditt kundnummer, du får då ett mejl till din inkorg med en kod du fyller i på appen och väljer då lösenord.
Har Städarna en egen app?
Ja! Appen heter ”Städarna” och finns där appar finns. I appen kan du bland annat se kommande städtillfällen. Första gången du loggar in behövs ditt kundnummer som återfinns på fakturan, därefter räcker det med BankID.
Glömt lösenord
Om du glömt lösenord kan du trycka på glömt lösenord på inloggningssidan och följa anvisningarna. Du kan också logga in med BankID!
Vart hittar jag mitt kundnummer?
Om du kollar din senaste faktura hittar du den där!
Du kan även kontakta ditt lokala kontor för hjälp, kontaktuppgifter till ditt lokala kontor hittar du genom att klicka här
GDPR
Vad används mina personuppgifter till?
Vi hanterar de uppgifter som behövs för att kunna erbjuda dig våra tjänster – exempelvis för att kunna säkerställa att vi har marknadens mest nöjda kunder och kundsupport, om det skulle behövas. Du kan läsa mer om hur vi hanterar dina personuppgifter på sidan för dataskydd under sektionen “Hur hanterar vi din information?”.
Kan jag begära att mina personuppgifter blir bortglömda?
Ja, det kan du!
Det finns dock vissa begränsningar till “rätten att bli glömd”. Vi har rättsliga skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera viss del av din data. Denna skyldighet grundar sig bland annat i bokförings- och skattelagstiftning, och konsumentskyddslagstiftning.
I samband med att du blir kund hos Städarna samtycker du till att Städarna använder dina personuppgifter i syfte att erbjuda dig specifika och relevanta erbjudanden om produkter och tjänster som Städarna tillhandahåller. Denna behandling har samtycke som grund vilket innebär att du när som helst kan återkalla ditt samtycke. Städarna kommer då att inte längre behandla dina personuppgifter detta ändamål.
För att begära att få dina uppgifter bortglömda eller återkalla samtycke behöver du kontakta våra dataskyddshandläggare på [email protected].
Kan jag begära en utskrift av mina personuppgifter?
Ja!
Du kan begära ett utdrag över de personuppgifter vi har samlat in om dig. För att få ett sådant utdrag behöver du kontakta våra dataskyddshandläggare på [email protected].
Hur länge sparar ni mina personuppgifter?
Vi sparar dina uppgifter så länge som det behövs för att uppfylla de ändamål de samlats in för, exempelvis för att uppfylla våra avtalsförpliktelser gentemot dig eller våra berättigade intressen och tills dess att det inte längre finns några legala skyldigheter eller rättigheter för oss att ha kvar informationen.
Var lagrar ni mina personuppgifter?
Vi hanterar dina personuppgifter med största omsorg och ser till att de lagras tryggt och säkert. Vi strävar alltid efter att behandla dina uppgifter inom EU/EES. Uppgifterna kan dock under vissa omständigheter överföras till, och behandlas inom, ett land utanför EU/EES av ett bolag inom Städarnakoncernen, en leverantör eller underleverantör. Eftersom Städarna är fast beslutet att alltid skydda dina uppgifter, kommer Städarna att vidta alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att dina uppgifter behandlas på ett säkert sätt och med en adekvat skyddsnivå i linje med, skyddsnivån som erbjuds inom EU/EES-området.
Hur avregistrerar jag mig från att få marknadsutskick?
Hör gärna av dig till våra dataskyddshandläggare på [email protected] så hjälper vi dig, eller välj att avregistrera dig från våra nyhetsbrev genom att klicka på länken längst ner i mejlet.
Frågor och svar om appen
Inloggningsmetoder
I appen kan du logga in med kundnummer och lösenord eller BankID
Logga in med kundnummer
När du loggar in för första gången behöver du koppla ditt konto och skapa lösenord.
Detta gör du genom att trycka på logga in första gången och fyller i ditt kundnummer, du får då ett mejl till din inkorg med en kod du fyller i på appen och väljer då lösenord.
Varför kan jag inte logga in i appen?
Med Bank-ID är det endast den person i hushållet som står på abonnemanget som kan logga in. Med ert kundnummer som ni hittar på fakturan och lösenord (fyra sista siffrorna i personnumret) på den person som står på abonnemanget kan alla med tillgång till uppgifterna logga in.
Kommer kundportalen ersättas av appen?
Nej, den kommer också finnas kvar precis som vanligt. Det går därför bra att använda både appen och kundportalen via webben.