Städarna inför Städpaus

Städpaus

Städarna inför Städpaus

Hos Nordens näst största hemservicekoncern har medarbetaren alltid rätt och det är kunderna som kan få sparken. Nu lanserar man en funktion där personer som inte står upp för medarbetarnas trygghet stoppas från att bli kunder. Genom en ny Städpaus-sida, hemservicebranschens motsvarighet till spelbranschens Spelpaus-sidor, kan kunder och potentiella kunder själva registrera sig om de inte står bakom Städarnas värderingar.

– Vi får flera gånger i månaden kommentarer i våra sociala medier som anspelar på medarbetarens utseende, bakgrund eller önskemål om att köpa tilläggstjänster av sexuell karaktär. Det skulle kunden aldrig någonsin skriva till en rörmokare eller elektriker på sociala medier. Vi vill inte ha kunder som beter sig så och har därför tagit fram den här sidan, säger Tjoffe Sjögren, koncernchef på Städarna Sverige.

För att markera att detta inte är okej, vill Städarna kunna blockera dessa personer från att bli kunder. Genom Städpaus, en ny funktion på företagets hemsida, kan personen själv registrera sig för Städpaus i 3, 6 eller 12 månader. En funktion som påminner om spelbolagens “Spelpaus”, för att underlätta för användaren att ta beslut som den i längden mår bra av. Det kan förhindra risken att falla för plötsliga impulser. Städarna tar det här steget för att säkerställa tryggheten både för medarbetare och kunder.

– Majoriteten av kommentarerna i sociala medier är positiva och fyllda med kärlek, men vi upplever att det är svårt att bemöta vissa troll som påpekade hur våra medarbetare såg ut, vilket kön de hade eller deras bakgrund. Det var där idén till Städpaus föddes, Säger Tjoffe Sjögren, koncernchef på Städarna Sverige.

För Städarna är det av högsta prioritet att kunna säkerställa att man är en trygg arbetsgivare som ger sina medarbetare bästa möjliga arbetsmiljö. Nu när koncernen kan hänvisa olämpliga kommentarer till Städpaus-sidan hoppas de att personer kommer att tänka över hur de bemöter människor på internet. Det är viktigt både för Städarna som företag, men också för det samhälleliga ansvaret i att bidra till ett bättre klimat på internet.

Med hjälp av Städpaus förhindrar Städarna att behöva säga upp en kund längre fram. Städarnas medarbetare ska vara 100 procent trygga på arbetsplatsen och om kunden har andra intentioner än att få ett skinande rent hem eller kontor, vill man inte ha med kunden att göra.

– Historiskt sett har vi på Städarna avslutat ett flertal kunder där vi som arbetsgivare inte kan säkerställa 100 procent trygghet och säkerhet för våra medarbetare. Vi skulle aldrig tveka på att göra samma sak igen, oavsett hur stor eller liten kunden är, Säger Tjoffe Sjögren på Städarna Sverige.

Läs mer om vår värdegrund och Städpaus

stadarna.se/sjalvklarhetsrapport/

stadarna.se/stadpaus

Om Städarna:
Städarna Sverige AB grundades 2009 i Norrköping och är efter förvärvet av Marie Puts och Städ Sveriges näst största hemservicebolag med över 800 medarbetare. Städarna är verksamma i 25 orter i mellansverige och har en målsättning om att bli rikstäckande. Verksamheten är en koncern med lokala dotterbolag i varje ort.


Nedladdningsbart material

Pressmapp finner ni HÄR