Städarna skrotar hållbarhetsarbete

Pressrelease - Självklarhetsarbete
Städarna skrotar hållbarhetsarbete

2019 inledde Städarna, Sveriges tredje största hemserviceföretag, sitt hållbarhetsarbete. Företagets ledning trodde då att man var dåligt utvecklade inom området. Men när man lyfte på alla stenar konstaterades det snabbt att frågorna hela tiden hade varit en självklarhet inom koncernen. Därför skrotar man nu begreppet hållbarhetsrapport – och lanserar istället en självklarhetsrapport, trots att ännu inga krav på hållbarhetsredovisning finns.

Och rapporten väcker både hopp och utmaningar. Under 2019 använde Städarna 17 200 liter rengöringsmedel. Samtidigt körde företagets medarbetare varje månad en sträcka som motsvarar tre varv runt jorden. 

– Just de här siffrorna är såklart inget vi är stolta över, men transparens är något som är självklart för oss och givetvis ska vi kunna presentera det externt. Det är också ett sätt för oss att se vad vi kan förbättra. Vi har däremot massor av siffror och information som vi är vrålstolta över! Till exempel att vi har medarbetare från 45 olika länder och att vi säger upp kunder som inte står bakom vår värdegrund, oavsett hur stora kunder de är, säger Tjoffe Sjögren, Koncernchef.

Under 2019 rekryterades Självklarhetsgeneralen Jenny Berg, som sedan dess arbetat hårt med att kartlägga och analysera företagets klimatavtryck och sociala impact.  

– Vi var medvetna om att vi gör många resor i fossildriven bil, men att det var så mycket som tre varv runt jorden hade vi aldrig kunnat ana – och det lämnade ingen hos oss oberörd. Under 2020 har vi lagt mycket fokus på att hitta bästa lösningen för att minska våra transporter. Arbetet fortsätter under 2021 med att sätta konkreta mål. Hållbara transporter och hållbara scheman för våra medarbetare är en självklarhet!, säger Jenny Berg, Självklarhetsgeneral. 

Rapporten som lanseras idag avser 2019, och var egentligen klar för lansering redan i mars 2020. Till följd av pandemin tvingades Städarna till andra prioriteringar. Därför väljer man att släppa den nu. Rapport för 2020 kommer redan i början av 2021. 

– Vi har blivit starkare genom digitalisering och genomför till exempel majoriteten av våra hemstädsmöten via videosamtal. Vi har klarat pandemin mycket bättre än många kollegor i branschen och det är tack vare ett otroligt starkt team med en tydlig gemensam värdegrund. Vi är nu starkare än någonsin och kommer fortsätta vårt aktiva självklarhetsarbete och arbeta för att skapa hundratals nya arbetstillfällen under 2021, säger Tjoffe Sjögren, Koncernchef.

Läs mer om vårt självklarhetsarbete och ta del av hela rapporten.

Om Städarna
Städarna Sverige AB grundades 2009 i Norrköping och är idag Sveriges 3:e största hemservicebolag med ca 600 medarbetare. Städarna är verksamma i 23 orter i mellansverige och har en målsättning om att bli rikstäckande. Verksamheten är en koncern med lokala dotterbolag som delägs tillsammans med en lokal VD från varje ort. Under 2019 var Städarna Sveriges snabbast växande hemserviceföretag.

 



För mer information

Jenny Berg
Självklarhetsgeneral – Städarna Sverige
[email protected]
0768-29 04 54

Tjoffe Sjögren
Koncernchef – Städarna Sverige
[email protected]
0709-65 33 86


Nedladdningsbart material

Ladda ner pressreleasen i PDF
Ladda ner press-kit