Privat hemtjänst har koll i Coronatider

Pressrelease Norrköping 2020-05-04

Ladda ner pressmeddelandet som PDF

Privat hemtjänst har koll i Coronatider

Corona innebär anpassningar för alla, oavsett var du bor eller vilken verksamhet du jobbar inom. Vi behöver alla hjälpas åt för att minska smittspridningen och se till att vi följer de rutiner och rekommendationer som finns. De basala hygienrutinerna är självklarheter för oss i vårt dagliga arbete som privat hemtjänstleverantör, och det har vi förstås mycket nytta av nu. Vi som privat företag inom hemtjänstbranschen tar vårt ansvar och syfte på största allvar. Vi har vidtagit fler åtgärder än vad som krävs.

Detta gör vi som företag för att minska smittspridning inom hemtjänsten:

– Från dag ett i Coronakrisen har vi haft bra dialog med samtliga kommuner där vi är aktiva.

– Vi har dialog och samarbete med fackförbundet Kommunal

– Vi har börjat testa medarbetare som jobbar inom vården

– Vi har haft god tillgång till hand- och ytdesinfektion, visir och munskydd under hela perioden

– Vi använder alltid visir eller engångsmunskydd vid omvårdnadsarbete hos alla våra hemtjänstkunder

I media har det den senaste tiden skrivits om huruvida privata aktörer i hemservicebranschen lyckats hantera utbrottet av det nya coronaviruset. Trots att vi på Städarna är relativt nya inom hemtjänsten tar vi stafettpinnen och visar vägen.

För oss är Folkhälsomyndighetens rekommendationer viktiga att följa, såsom social distansering, sköta den basala handhygienen samt dagligen tvätta arbetskläderna.
Vi inom Städarnakoncernen har även valt att, utöver det, vidta fler åtgärder än vad Folkhälsomyndigheten kräver. Till exempel använder vi extra skyddsutrustning, som engångsmunskydd eller visir när vi utför omvårdnadsarbete hos alla våra kunder. Detta gör vi för att vi värnar om såväl kunder som medarbetares hälsa och välbefinnande.

“Vår rutin är att medarbetare med coronabesläktade symtom stannar hemma tills de är symtomfria, därefter får de åka till närmaste mottagning för att utesluta smitta”, säger Janica Lundell, Verksamhetsansvarig Tranås Hemservice AB.

“För oss som företag är det viktigt att delta i arbetet  att minska smittspridningen i samhället. I vår verksamhet har vi både hemservice och hemtjänst. Vi följer självklart myndigheternas rekommendationer, men eftersom det finns få forskningsresultat om Covid-19 och hur det sprids i dagsläget, är det viktigt att vi även vågar ta egna beslut utifrån gällande råd från myndigheter. Målet är alltid att våra medarbetare och kunder ska känna sig 100% trygga” säger Satu Holmqvist, Head of Human Resources Städarna Sverige AB.

Vi påverkas alla av pandemin på olika sätt och därför är vårt största fokus just nu trygghet. Vi vill att 100% av våra medarbetare ska känna sig trygga med att komma till jobbet och att 100% av våra kunder ska känna sig trygga med att vi kommer hem till dem. Tydliga rutiner blir otroligt viktigt och att följa utvecklingen samt de rekommendationer som finns är självklarheter för oss.

“Vi har haft mycket bra dialog med vår kommun och fått den information och det stöd vi behöver, samtidigt som vi även hjälpt till med smittstädning där det funnits behov. Man måste hjälpas åt i tider som dessa och ta hand om varandra” säger Ebba Bauer Zetterblom, VD/Delägare Städarna i Katrineholm AB.

Om Städarna
Städarna Sverige AB är Sveriges tredje största hemservicebolag med omkring 600 medarbetare utspritt på 23 orter i mellansverige. 10% av Städarnas medarbetare jobbar direkt eller indirekt med vård till äldre.
För mer information kontakta gärna:

Lukaz Berg 
vVD
Städarna Sverige AB
070 – 396 45 58
[email protected]

Satu Holmqvist
Head of Human Resources
Städarna Sverige AB
076 – 132 22 78
[email protected]